Au cours de sa 90ème session, le Comité a examiné le rapport du Soudan les 11 et 12 juillet 2007 et vient de rendre ses Recommandations, qui sont désormais publiques (UN Doc. CCPR/C/SDN/CO/3/CRP.1).
Le Comité s’y déclare particulièrement inquiet de l’impunité qui règne pour des violations graves des droits humains :
«Despite the information provided by the State party about prosecutions of a number of perpetrators of human rights violations, the Committee notes with concern, particularly in the context of armed conflict, that widespread and systematic serious human rights violations, including murder, rape, forced displacement and attacks against the civil population, have been and continue to be committed with total impunity throughout Sudan and particularly in Darfur. It is particularly concerned at the immunity provided for in Sudanese law and untransparent procedure for waiving immunity in the event of criminal proceedings against State agents. It also notes that the State party has provided few examples of serious crimes that have been prosecuted and punished, whether by criminal courts or courts set up to investigate violations in Darfur. The Committee continues to be concerned at Decree No. 114 of 11 June 2006 relating to a general amnesty and its scope of application. While also taking note of the information provided by the delegation, the Committee remains concerned with respect to the State party’s ability to prosecute and punish war crimes or crimes against humanity committed in Darfur (art. 2, 3, 6, 7 and 12 of the Covenant)» (§9).
En conséquence, le Comité des droits de l’Homme fait une série de recommandations qui ont une portée générale :
«The State party should:
(a) Take all appropriate measures to guarantee that State agents, including all security forces, and militia under State control put an end to such violations immediately;
(b) Ensure that State bodies and agents afford the protection needed by victims of serious violations committed by third parties;
(c) Take all appropriate steps, including cooperation with the International Criminal Court, to ensure that all human rights violations brought to its attention are investigated, and that those responsible for such violations, including State agents and militia members, are prosecuted at national or international level;
(d) Ensure that no financial support or materiel is channelled to militias that engage in ethnic cleansing or the deliberate targeting of civilians;
(e) Undertake to abolish all immunity in the new legislation governing the police, armed forces and national security forces;
(f) Ensure that no amnesty is granted to anyone believed to have committed, or to be committing, crimes of a particularly serious nature;
(g) Ensure that victims of serious violations of human rights are guaranteed an appropriate reparation» (§9).
Par ces recommandations, le Comité déclare clairement que le Soudan doit tout entreprendre - y compris en coopérant avec la Cour pénale internationale -, pour garantir que les responsables des violations des droits de l'Homme soient poursuivis au plan national ou international. Pour le Soudan, cela implique de répondre aux requêtes de la CPI, notamment aux mandats d'arrêts récemment décernés contre les deux premiers accusés.
Mais cette interprétation du PIDCP aura également des conséquences pour les États qui ne sont pas Parties au Statut de Rome de la CPI, mais qui ont ratifié le Pacte.
Certes, pour les États non membres, il n'existe pas d'obligation directe de coopérer avec la CPI. Mais si ces États ont ratifié le PIDCP (comme c'est le cas par exemple des États-Unis), l’interprétation du Comité des droits de l’Homme conduit à ce que ceux-ci soient dorénavant tenus de coopérer avec la CPI sur la base de ce Pacte, celle-ci étant compétente pour juger des personnes originaires d'États tiers, dans la mesure où les actes sont perpétrés sur le territoire d'un État membre.